Επιχειρησιακή στρατηγική και ανάπτυξη νέων προϊόντων

Με βάση τη θεωρία, ο χρόνος ζωής ενός προϊόντος είναι συγκεκριμένος και συνδέεται άμεσα με την καμπύλη πωλήσεων στη γενική της μορφή.

Ξεκινά με την εισαγωγή του προϊόντος στην αγορά, την σταδιακή αύξηση των πωλήσεων, ακολουθεί μια περίοδος σταθεροποίησης, μέχρις ότου τελικά αρχίσει μια μόνιμη κάμψη, μέχρι το προϊόν να ολοκληρώσει τον κύκλο και την παρουσία του στην αγορά.

Η μακροπρόθεσμη επιβίωση μιας εταιρείας, προϋποθέτει τη διατήρηση του ύψους των πωλήσεων της επιχείρησης, στο επίπεδο που περιγράφει η περίοδος της σταθεροποίησης, για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο διάστημα.

Δεδομένου ότι για ένα συγκεκριμένο, μοναδικό προϊόν, είναι πρακτικά αδύνατο να αποφύγουμε την περίοδο της κάμψης, οι επιχειρήσεις, για να μπορέσουν να είναι μακροπρόθεσμα βιώσιμες, είναι υποχρεωμένες να δαπανούν μέρος του κεφαλαίου τους από τα καθαρά κέρδη, σε έρευνα και ανάπτυξη, ώστε να είναι σε θέση να εισάγουν στην αγορά νέα προϊόντα, στις κατάλληλες χρονικά στιγμές.

Η διαδικασία αυτή βέβαια, δεν είναι καθόλου απλή και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητα της επιχείρησης να συστηματοποιεί την πορεία ανάπτυξης νέων προϊόντων, να την εντάσσει μέσα στις καθημερινές της δραστηριότητες, να ελέγχει το χρόνο και το κόστος, ώστε να αυξάνονται εν τέλη οι πιθανότητες επιτυχίας, κάθε φορά που ένα προϊόν εισάγεται στην αγορά.

Η απόφαση για τη χρονική στιγμή που ένα νέο προϊόν θα εισαχθεί στην αγορά, είναι καθοριστικής σημασίας για μια επιτυχημένη πορεία, κυρίως διότι:

α) Αν η εισαγωγή του προϊόντος γίνει πολύ νωρίς, ενδεχομένως στη πορεία θα προκύψουν παρόμοια προϊόντα από ανταγωνιστές, τα οποία πιθανόν να αποσπάσουν μερίδιο από το τμήμα της αγοράς που η επιχείρηση φιλοδοξεί να καλύψει.

β) Αν η εισαγωγή γίνει αργά, πιθανόν στην αγορά να υπάρχουν είδη παρόμοια προϊόντα, με συνέπεια η διείσδυση του να είναι περιορισμένη.

Η εμπειρία δείχνει πως γενικά, ο ελάχιστος χρόνος εργασίας για την ανάπτυξη και εισαγωγή ενός νέου προϊόντος στην αγορά, δεν μπορεί να είναι μικρότερος από το 1 έτος. Το δε ποσοστό επιτυχίας, δεν ξεπερνά συνήθως το 5%.

Συνεπώς, για μια εταιρεία που επιθυμεί να συνεχίσει να είναι βιώσιμη, έχει μεγάλη σημασία η έρευνα και η ανάπτυξη νέων προϊόντων, να είναι αναπόσπαστο κομμάτι της επιχειρησιακής της στρατηγικής, αφενός για να είναι σε θέση να διαγνώσει εγκαίρως πιθανές αποτυχίες στις αρχικές φάσεις της διαδικασίας σχεδιασμού - προστατεύοντας τον εαυτό της από σημαντικές οικονομικές απώλειες - αφετέρου, για να είναι σε θέση να εγγυηθεί την εισαγωγή επιτυχημένων νέων προϊόντων, που θα της δώσουν το δικαίωμα να συνεχίσει να είναι ανταγωνιστική στην αγορά.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις